Anteckning från Bangatan V

Det ser ut som vanligt fast det finns portkod nu. Och ny grind, och snart ska de reparera balkongerna där man ”går ut på egen risk” fast jag äter frukost där. Den är sanslöst rostig.

Har det största rummet nu, den med kakelugn och sånt vackert tjafs i taket med sprickor. Packar upp halvvägs men somnar mitt i dagen med solen i ansiktet. Vaknar som neandertalare och bär runt på böcker hit och dit. Hittar ingen plats fast det ekar och blir sur på att världskartan är glömd i Stockholm. Den kan täcka så mycket yta. Kan täcka så mycket vitt.


Del I
II, IIIIIII.

”Paniken när han insåg att det bara var tre år kvar. Paniken när han insåg att han faktiskt inte ville jobba som officer hos flygvapnet. Dagen efter sa han upp sig.”

Lasse_Berg_1_webLasse Berg blev intervjuad för Chefstidningens sommar nummer. 

Det man inte upplevt när man är tjugofem, kommer man aldrig få va med om, hörde Lasse nån säga på radio. Paniken när han insåg att det bara var tre år kvar. Paniken när han insåg att han faktiskt inte ville jobba som officer hos flygvapnet.

Dagen efter sa han upp sig.
Stack ut i världen och har fortsatt med det. Skrivit så jävla många böcker, bott i fler världsdelar än jag någonsin besökt. Fått priser. Utmärkelser.

Vi sitter på samma café en timme innan vi har stämt träff. Jag ser honom le och nicka framför en man som entusiastiskt viftar med båda armarna och sätter mig i ett annat rum. Slutar vara nervös. Om man har människor som kan se så engagerade ut i ens närvaro så måste man vara trevlig. Och så har han samma namn som morfar.

— Här fotade Paul Hansen mig en gång, säger han när vi går förbi Mariatorget.

Skrattar till.

— Han gav sig aldrig!

Lasse har en bil ståendes på någon gata och vi hoppar in i den. Åker till Långholmen. Det är bra med vatten, säger jag, vatten och träd som slår ut. Vi vandrar runt lite där, i allt nygröna. Han berättar om dokumentärfilmer och varför han flyttade till Afrika.

— Jag blev kär! Hon gjorde klart för mig att om jag ville vara med henne så skulle jag vara tvungen att flytta dit. Så då gjorde jag det, säger han sådär självklart. Säger han som att han vet vad som är viktigt. Vad man ska värdera.
Och det gör han. Han vet att kärlek och möten med människor är vad som betyder någonting och han säger:

— Jessica, det var verkligen trevligt att få träffa dig såhär. Lycka till med alla dina planer.

S
läpper taget om båda händerna kring min.

— Och du är minst lika envis som Paul.

Lasse_Berg_2st_web

Lasse_Berg_3st_web

”Lola skrattar. De tre männen som håller en fladdrande rulle glapack också.”

Lola_Askimed_2_web

Lola_Askimed_1_web_ny

Lola_Askimed_4_webEtt frilansjobb på skribenten och fotografen Lola Askimed Åström.

— I think its gonna be cool! säger jag och visar i kameran. Kolla. Look. The light. Ljuset blir helt knäppt!

Lola skrattar. De tre männen som håller en fladdrande rulle glapack också. Dom gick förbi vid kajkanten en dag i februari och fick hjälpa till att skapa den disiga effekten över Lola Askimed Åströms ansikte. Göteborgs-Postens helgmagasin Två Dagar hade hört av sig och frågat om jag ville träffa en ’Photographer, writer and traveller”.

Finns det? Tänkte jag och sa ja.

Lola verkar ha rest över hela världen. Skrivit och fotat och upplevt och jag tänker att jag förstår hur hon lyckats. Det är energin och värmen hon skapar runt sig. Sammanhållningen. Mötet vi känner.

 

 

”Stefan Löfvens huvud guppar snabbt ned från trappan vi rusade upp i.”


Stefan_Löfven_3_Ny_web

— Sex minuter.
— Va?
— Sex minuter från att ni skakade hand tills att dom drog.

Stefan Löfvens huvud guppar snabbt ned från trappan vi rusade upp i. Han skulle på middag. Eller möte. Eller nått annat en partiledare gör en måndagskväll under ett valår. Det ska bli omslag på magasinet ARENA och något på insidan och helst ska det se ut som att vi inte befinner oss i ett hörn av kulturhuset. Kanske mer som att vi fått egen tid, gått till en studio. Hunnit säga hej hur mår du. Man hinner aldrig säga hej hur mår du till en politiker.

Jag frågar om han kan ta av sig kavajen. Kolla höger, kolla vänster, händerna på knäna. Sitt där. Titta dit. Sen är det klart. Pressekreteraren pekar med hela handen och de försvinner.

Stefan_Lofven_8_NY_web

stefan_lofven_omslag

 

 

 

”Det handlar om att länderna inte har råd att bygga skolor, behålla skolor, betala lärare, bygga sjukhus, erhålla sjukvård, betala doktorer och sköterskor.”

 

Alvin_Mosioma_3_web

Alvin_Mosioma_1_web”Länder som Sverige ger miljarder kronor i bistånd. Men under bordet tillåter de ramverk som gör att skatteflykt förekommer, och att Afrikas länder förlorar sju gånger mer än vad biståndet ger” säger Alvin Mosioma, fotograferad för magasinet Om Världen.

 – So… what can you do here in Alvik? säger Alvin Mosioma, chef för Tax Justice Network som är på resande fot i Europa. Han stirrar på betonghus som omringar ett betongtorg.

Alvin bor i vanlig fall i Kenya men är i Europa för att tillsammans med organisationen Diakonia väcka frågan kring skatteflykt. Man kan tro att det är positivt för afrikansk länders ekonomi att stora multinationella företag driver en del av sin verksamhet där. Men inte om vinsterna inte skattas för – i rätt land – utan försvinner in i skatteparadis. Enligt Alvin betyder det att afrikanska länder måste fortsätta förlita sig på bistånd och inte kan stå på egna ben. Han berättar att 7 gånger så mycket pengar än biståndet som länderna får, sipprar ut ur landet.

Det är systemen det är fel på. Det är hålen i lagen som måste ändras på om man vill ha ett land med tillväxt.

Läs Stina Bergdals intressant text här.

”– När problemet diskuteras verkar det så komplext, med skatter och ekonomi och redovisning. Men vad det verkligen handlar om för människor i afrikanska länder är liv och död. Det handlar om att länderna inte har råd att bygga skolor, behålla skolor, betala lärare, bygga sjukhus, erhålla sjukvård, betala doktorer och sköterskor. Vad det betyder för vanliga invånare är att när de måste till sjukhuset kanske de inte kan få den rätta vården, och det i sin tur kan betyda att de kommer dö, säger Alvin Mosioma.”

Alvin_Mosioma_2_web

” Men trots att klockan är fyra på morgonen amerikansk tid pratar han innerligt om filmen vars manus han skrivit. Twelve years a slave heter den tydligen men jag har svårt att minnas namnet.”

131107_John_Ridley_4_web
John Ridley vann bästa manus efter förlaga på Oscarsgalan som hölls för några dagar sedan. GP träffade honom i november på Stockholms filmfestival.

Januari. Vi kliver ut ur biosalongen och in i dånande storstad. Allt låter så högt medan vi är dova. Nedtonade. Nyss var det 1800 tal och amerikansk söder och det är ju bara en film, försöker jag tänka, men det första Mareike säger till mig är

– Jag kan inte riktigt prata just nu. Jag måste smälta det här.

Så vi går tysta och jag tänker att man lever på i sin lilla värld. Jobbar med media. Går runt i en storstad. Blir sur om avocadon kostar mer än tio spänn och sen går man på bio. Hoppar in i en duk och inser i en halvtimme att frihet inte är självklarhet. Att människan har så lätt för att skapa sina egna världsbilder och hemliga regler. Att vi är så rädda att vi gör vad som helst för att skaffa oss lite kontroll. En struktur.

November. Mannen framför mig på Berns är jetlaggad. Något så ofantligt. Vi har tjugo minuter totalt och jag forslar John Ridley varsamt fram och tillbaka till uttänkta fotoställen. Men trots att klockan är fyra på morgonen amerikansk tid pratar han innerligt om filmen vars manus han skrivit. Twelve years a slave heter den tydligen men jag har svårt att minnas namnet. Tycker den har en svår ordföljd men fastnar i reporterns intensitet. Hon tycker den är viktig. Det märks på hennes frågor och det märks på hennes händer som far framåt över bordet. Några månader senare vinner John en Oscar. Filmen också.

131107_John_Ridley_3_web

 

”Vi har ingen studio, vi har inget annat än min kamera och gamla presentpapper från Clas Olsson. En laserpekare på toaletten och ramar på en filt mitt i kontoret. ”

Illustration_CSN_akademikern

valdigt_anonym_person_WebÖverst en fotoillustration om CSN. Den andra är en bild som ska illustrera ett företag som scannar sina kunders ansikten när de kliver in i butiken. Allt för att kunna ge riktad reklam. Har du kort hår är du tydligen kille och vill ha en specifik produkt. Med långt är du tjej och vill ha något annat.

– Okej … artikeln handlar om sifferlösa avtal.
– Japp.
– Hur ska vi illustrera det?
– Eh …

Cajsa, redigerare för facktidningarna Chefstidningen och Akademikern, drar handen genom håret och tittar på det där stället man tittar när man egentligen ser in i sitt eget huvud. Det är alltid såhär. Vi har en intressant och komplex text, men problemet är att den ska bildsättas på ett väldigt konkret sätt. Gärna finurligt, alltid med färg, helst inte töntigt (lyckas nästan aldrig) och helst på ett nyskapande sätt.

Ibland känns det hopplöst. HUR FOTAR MAN SOCIALFÖRSÄKRINGAR skriker någon i min hjärna innan vi plockar isär det. Tar ned våra ambitioner när tiden tickar på och Cajsa säger att nu får det fan bli hur töntigt som helst. Nu kör vi på den här idén.

Det är roligt och svårt och jävligt kreativt. Vi har ingen studio, vi har inget annat än min kamera och gamla presentpapper från Clas Olsson. En laserpekare på toaletten och ramar på en filt mitt i kontoret. Utklippta papperssiffror uppklistrade på ett isärplockat glasbord. Men jag går igång på det, bristen. Att kolla åt höger och vänster och tänka: okej, det här är vad som finns, vad kan jag göra av det?

illustration_chefstidningen

Illustration_siffror_akademikern

”Det mentala hörnet är ett ställe bara fyllt av rädsla, prestationsångest och skam som studsar från vägg till vägg.”

Cilla_web_WCilla Jackert är manusförfattare till bland annat den gamla ungdomsserien S.P.U.N.G. Nu släpps boken ’S.P.U.N.G – tio år senare’ på bokförlaget Atlas. Det här är förlagets pressbilder.

Det första jag tänker är att det kommer bli svårt. Cilla vet vad hon vill och inte och jag vet att jag vill göra Cilla till lags. Det är farligt. Slår det mig, när vi flyttat den första fåtöljen till rätt ljus och jag låst in mig i ett mentalt hörn. Det är inte mitt jobb att vara till lags, det är mitt jobb att göra fina bilder på Cilla Jackert. Det är också mitt ansvar, enligt mig, att ta bilder där hon ser målmedveten, stolt och bra ut. För det är så jag uppfattar henne. Det mentala hörnet är ett ställe bara fyllt av rädsla, prestationsångest och skam som studsar från vägg till vägg. Rädsla som kletar av sig på all kreativitet.

Här vill jag ju inte vara, tänker jag. Och går.

Upp för en isig backe med Cilla istället. Och så blev allt så sjukt trevligt. Backen är hal av alla pulkor och skorna hade klack men vad gör det när man kan halka runt och skratta. Skämta om den ökända författarhanden i ansiktet och prata om ett annat liv. Om böckerna hon skriver som utspelar sig på samma plats som vi går. Sen glömmer jag linslocket vid den där fåtöljen vi flyttade. Får den på posten några dagar senare.
Cilla_2_web_W

”Kristian tackar nej till halsduken. Han har ju redan en. Det är kallt och vi går en liten runda där jag tittat ut platser som är fina och ställen vi bara hittar. ”

Kristian_Lundberg_2_web_72

Kristian_Lundberg_3_web_72Pressbilder på författaren Kristian Lundberg åt Atlas förlag.

Kommer Kristian Lundberg bli förkyld nu? tänker jag och erbjuder en av min två halsdukar. Det snöar. Kristian har ingen mössa och har åkt upp från skåne för att läsa in sin nya Det här är inte mitt land som ljudbok. Rösten måste låta exakt lik hela tiden. Samma fart. Samma styrka. Rätt engagemang. Kristian tackar nej till halsduken. Han har ju redan en. Det är kallt och vi går en liten runda där jag tittat ut platser som är fina och ställen vi bara hittar. En trapp, en spricka i en vägg, linjer och mönster som ögat går igång på och efter en halvtimme är ingen förkyld. Vi säger lycka till, ta det lugnt med stämbanden, vi ses!

Har flyttat till öst. Till Stockholm och lägenhet med fyra ojämna trappor upp och hoppat in på en ny praktikplats på Arenagruppen. Arenagruppen är som en liten men välgjord klump av bra saker. Där görs till exempel Akademikerförbundets facktidningar som heter Akademikern och Chefstidningen. En tankesmedja, webtidningen Dagens Arena, magasinet Arena, magasinet Om Världen som ägs av SIDA, och bokförlaget Atlas.

Jag är överallt. Får göra fotoillustrationer åt Chefstidningen, gå på LO presskonferens med Dagens Arena, plåta porträtt på härliga människor åt Akademikern och vara med på frukostseminarium med Arena Idé. Cmyka och redigera bilder åt alla och springa till Utrikes departementet med Om Världen. Jag leker och är allvarlig på samma gång. Som jag vill att det ska vara.

Kristian_Lundberg_1_web_72

Kristian_Lundberg_4_web_72

”Han har med sig ombyte och jag har med honom hem. Eva i köket och handfatet på toaletten har gått sönder, rinner ursinnigt när vi går förbi i hallen. ”

Jessica_Segerberg_Joacim_Cans_1_web_liten
Joacim Cans är sångare i Hammerfall. Här är han fotograferad till helgbilagan Två Dagar i Göteborgs-Posten.

Det ligger en metalsångare ovanpå duntäcket på mitt sovrumsgolv. Han har håret utspritt som en blomma och frågar om han ska titta in i kameran.  Jag säger att han ska och tänker att jag aldrig jobbat såhär mycket hemifrån.

När vi möts är det på ett grått Stigbergstorg. Han har med sig ombyte och jag har med honom hem. Eva i köket och handfatet på toaletten har gått sönder, rinner ursinnigt när vi går förbi i hallen. Vi flyttar fåtöljer över hela rummet och sedan får han hoppa upp i fönstret och rätta till sina strumpor och han tror att han gör det för att det är något är fel med dom.

Det är det inte. Vill bara att sångaren i Hammerfall ska sysselsätta sig med något i det maffiga fönstret. Det blir en fin bild. Mjukare och med någon balettpose känsla i sig. Och kanske, om man tittar en stund till, märker man småfåglarna i tapeten.

Jessica_Segerberg_Joacim_Cans_2_web