Januari: HAVET

HAVET_1


Jag hade aldrig
varit så inblandad i naturen. Hade inte förstått att jag stått utanför och kollat.
Gått promenader i en skog ibland. Gått promenader på asfaltsväg som gick genom skog ibland.

Den ditlagda naturen som finns för att vi mår bättre av att ha den nära. Men den är inte naturen for real, för den är läskig. Den är enorm. Den är förödande. Allt de här har jag ju läst och troligen förstått i huvuden. Intellektuellt. Naturkatastrofer bla bla.

Men

den kan göra vad den vill med mig.

Tänkte jag med ryggen mot plasten som var båten. Tittade på blänket i havet som forsade oss fram. Vi lånade kraften för att byta platser. Jag tröck fötterna mot kanten för att inte halka ned. En segelbåt låter. Visste du det?
Den låter av kraften i stänger och master och segel. Knakar.

Och om den vill, kan jag försvinna ned. Dom skulle aldrig hitta mig.

Segerbergs blixtkalender 2015

Blixtkalendern_bloggen_1_2


Jag jobbar med
den här grejen att ta bild. På folk, och redigera den bilden och sen ge bilden till någon annan som säger ”fin!” eller ”tack” eller väldigt sällan ”nej den här kan vi inte publicera”. Och så blir jag glad, lättad, ledsen eller skäms.

Och så rullar det på. Det är fantastiskt och skitjobbigt nästan jämt. Och det är så fantastiskt och skitjobbigt nästan jämt att man bara jobbar på och hoppar över alla hinder (färgglada bilder + regnigt Lund + november) och inte fattar hur man ska lyckas men så gör man det på något sätt.

I december bestämde jag mig för att bara fota med blixt, för att jag undvikit den. Den har varit som ett hot som tar bort självsäkerheten i mitt fotograferande och skakar om förutsättningarna. Som förändrar hur jag måste tänka.

Det blev 24 färdiga bilder men helt sjukt många bilder tagna, som en minikurs i blixt varje dag fram till julafton. Fast också kompromisslöst, med den styrkan jag hade den dagen, de förutsättningarna som fanns just den dagen. Det startade upp något i huvudet. Filade till sig, blev en vana. Jag tänker mig att jag ska göra samma sak med text detta året, i vilken form är jag inte helt säker på än. Men att färdigställa en text i veckan kanske? För att få hålla den delen av hjärnan i trim. Om du har några förslag och tips, låt mig veta!

Alla bilder publicerades på mitt instagramkonto jsegerberg under hastagen #segerbergsblixtkalender

 

Blixtkalendern_bloggen_3_4

Blixtkalendern_bloggen_5_6

Blixtkalendern_bloggen_7_8

Blixtkalendern_bloggen_9_10

Blixtkalendern_bloggen_11_12

Blixtkalendern_bloggen_13_14

Blixtkalendern_bloggen_15_16

Blixtkalendern_bloggen_17_18

Blixtkalendern_bloggen_21_22

Blixtkalendern_bloggen_23_24

”Ni satte stängsel runt skogarna. Ni satte galler över bergen eller sprängde er igenom med maskiner. Krossade dem till grus, skar, högg, borrade, gjorde vägar, golv, hus, handfat, smycken, juveler, statyer, gravar. – Ursäkta mig, säger jag och reser mig upp. Jag mår inte bra.”

Det_vita_blacket_1

AK_pressbilder_blogg

Jag visste inte att hon hette Anna-Karin när jag fick smset. Jag kände det som att jag visste allt annat.

Jag hade läst hennes texter i så många år, på bloggen som sedan försvann. På instagram och en snabbis på twitter. På något sätt hittade hon mig alltid och jag hittade henne. Det känns alltid fånigt att prata om saker som händer på internet som något som berör. Det är som att det är mer okej att känna starkt när man upplever något i verkligheten trots att båda situationerna sker i mig.

Men det var viktigt med hennes texter, som att jag väckte delar i mig när jag läste. Som om varje ord låg exakt där dom skulle ligga och det tänkte jag också när jag fick word dokumentet  till min mail. Dokumentet som nu är Det vita bläcket och ligger högst upp i min bokhög. Med min bild som omslag och författarporträtt.

Här nedanför är några av skissbilderna vi jobbade fram för att hitta rätt uttryck och rätt stadsvy av Göteborg. Det var ett så sjukt roligt sätt att fota på. Skicka bilder, få feedback och fortsätta i rätt riktning. Och särskilt med en författare vars texter jag läst och fått en känsla av under såpass lång tid. Om ni kommer över Det vita bläcket, läs den. Sug in allt.

 

Här går den att beställa.

Här går det att läsa ett utdrag.

 

Det_vita_blacket_2

omslag_skiss_blogg_3

omslag_skiss_blogg_2

omslag_skiss_blogg_1

 

”Hon har inga problem med att leva sig in i låtsas-inspelningen av den nya podden, kanske mest för att hon inte fejkar.”

MM_webb_2

MM_webb_1

 — Lisa, var tyst nu, säger jag till utredningschefen på Arena Idé. Hon har inga problem med att leva sig in i låtsas-inspelningen av den nya podden, kanske mest för att hon inte fejkar. När Lisa Pelling väl kommit in på ämnen som migration och politik så rinner orden ut och meningarna hakar i varandra. Hon stakar sig aldrig och verkar ligga tio steg före sina resonemang innan de blir till ljudvågor i mikrofonen.

Podden, vars första avsnitt ska spelas in när jag fotat klart, heter Människor och Migration. Förutom Lisa Pelling så pratar även Ignacio Vita, en av Sveriges mest välkända asylrättsjurister och samtalet styrs (och stoppas!) med hjälp av Maja Dahl, kommunikationsansvarig på Arena Idé.

Hittills har det kommit tre avsnitt som förklarar komplicerade men grundläggande prylar som i alla fall jag inte haft koll på. Kan vara väl värt en uppmärksam lyssning!

————————————————————

Avsnitt 1: Hur många människor är det som flyr och varför kan de inte ta sig till Europa utan att riskera sina liv?

Avsnitt 2: Vad krävs för att få asyl i Sverige och skiljer det sig åt från andra länder? Vad behöver en människa som söker asyl kunna bevisa för att få skydd?

Avsnitt 3: Vad går barn som flyr ensamma igenom för att få asyl i Sverige? Hur går en åldersbedömning till och vad menas med barnets bästa?

 

MM_webb_4

MM_webb_3

MM_webb_5

 

”Skulle du kunna … stoppa in huvudet i den här växten?”

Noonie_Bao_1_webb

 

— Skulle du kunna … stoppa in huvudet i den här växten?

Folk säger oftast ja. Till att ligga på marken, hoppa från möbler, klättra ut genom fönster, blåsa mjöl över sig själva. Folk säger nästa alltid ja till allt sånt och det gör även Jonnali. Fast vi skriver om henne som Noonie Bao. Artisten och låtskrivaren som har gjort hits till bland annat Avicii och Tove Styrke.

 

Noonie_Bao_kollage_1

” Hon sjunger ’If you do shit like that I don’t need to be nice’ och när jag hör det så klarar jag hela backen utan att stanna. ”

Tove_Styrke_webb

Tove_Styrke_kollage


Det ösregnar och jag springer genom slottsskogen med lurarna i öronen. Det är några månader kvar tills att Way out West stänger in de här träden och jag sätts på ett grönt plastband vid armleden för att få komma in. Nu är det inte så. Nu är leran på gräsmattorna där för att det knappt börjat växa och snart kommer mördarbacken så jag andas och andas ut snabbare för att, tänker jag, få in mer syre i blodet. Den nya låten jag hittat är på repeat här. Hon sjunger If you do shit like that I don’t need to be nice och när jag hör det så klarar jag hela backen utan att stanna.

Och några månader senare, när jag ber hon som sjunger i låten att klättra upp på ett bord och hoppa. Tänker jag att jag vill att hon ska kännas som jag kände mig i regnet. Som att man klarar backen. Som att even if I’m loud it doesn’t mean I’m talking to you.

Tove_Styrke_2_webb

”Jag tänker att det är storm men när Christian och Henrik pratar om storm så berättar de om nästan åtta meter höga vågor och ‘kommer vi dö nu?’ ”

Storm

Storm_2

Det blir en ministorm. Henrik och Christian står i regnkläder innan någon hunnit inse något alls och sitter bredvid varandra vid rodret. De ser ut som två undulater på en pinne medan de kommenterar vädret och kollar åt alla håll fast inte samtidigt.

— Det där vädret kommer inte mot oss va?
— Neeejdå.

Säger dom och har fel.

Det kommer och ett dygn senare kvittrar dom inte längre. Solen försvinner, det känns som att den aldrig har funnits och sjön blir helt makalös. Det ösregnar konstant och vinden vrider sig hela tiden. Jag tänker att det är storm men när Christian och Henrik pratar om storm så berättar de om nästan åtta meter höga vågor och ’kommer vi dö nu?’. Det här är väl jävligt kasst väder i deras ögon men jag har aldrig varit med om värre.

När jag försöker laga mat lutar det så mycket att det känns som att jag står upp men helt horisontellt. Och när jag kollar ut mot killarna i sittbrunnen och ibland ser horisonten dyka upp mellan gungningarna så kan jag inte fatta hur sne den är. Vad gör världen åt det där hållet?

Jag ligger ned nästan hela tiden med handen som stöd ut mot bordet och bara önskar att det åtminstone ska sluta regna så att det inte ska droppa in överallt. Så det inte är risk för att vi ska halka mitt i lutningen och så att det mörka blöta hörnet av Jonathans säng ska sluta växa. Så att C och H ska slippa åtminstone det, när de kämpar med att dra i alla repen när båten kastas fram och tillbaka. De två är inte gjorda av sten men av de segaste av material. Den envisheten, kapaciteten och uthålligheten de visar en glimt av det här dygnet är förklaringen till att de efter två år kan befinna sig här. Man klarar inte av att segla halvägs runt jorden om man inte sitter inne på de egenskaperna.

Den gråa hinnan över himlen och havet lättar en aning. Något hål i molnen dyker upp och Henrik och Christians ansikten är askgråa och de sluddrar när de pratar. Men det är över nu. Det gick.

I prassliga regnkläder sitter jag i sittbrunnen och känner mig tacksam över exakt allt.

Jessica_Storm

” De sätter oss på rad på en tältsäng framför ett stort träbord och precis till höger hänger en hand ut genom ett galler. Ett riktigt galler, som i cowboyfilmer eller serietidningar när de sätter någon i finkan.”

Det måste ha hänt någon gång mellan följande situationer.

1. Henrik försöker köpa en papegoja för att i hemlighet släppa den fri.

2. Jag förlorar ett antal badmintonmatcher mot lokala tjejer på en grusväg.

Det är i alla fall en polis som sitter och stirrar ned i våra pass när jag kommer tillbaka till killarna som sitter under ett solskydd i den lilla staden Bobong. Han har grå mjukisbyxor, linne och en bekymrad min när han kollar på visumet och jag märker ingenting först – killen har ju mjukisar – och berättar att tjejerna jag spelade mot kan ta oss till en restaurang och sen till dansen, de skulle gå vid tio, vi följer väl med? Sen ser jag att Christian har Viktiga Mappen framme och att Henrik dricker sin öl väldigt bestämt.

Jag ser ingen papegoja i alla fall, lika bra det. Henrik hade sagt

”Jag tar allt ansvar, han kan sitta på en pinne i fören framme hos mig!” när han sett fågeln bli instoppad i en papplåda av en pojke som sen trummade på den.

C_strand

Vi får vandra till stationen med mjukisbyxpolisen. De sätter oss på rad på en tältsäng framför ett stort träbord och precis till höger hänger en hand ut genom ett galler. Ett riktigt galler, som i cowboyfilmer eller serietidningar när de sätter någon i finkan. Jag tittar på den, och på mannen innanför som har en kompis på en stol precis bredvid fast på fria sidan. Nu är det massor av uniformerade poliser på den här stationen och stämningen skulle vara så sjukt trevlig (En av poliserna har en aukustisk gitarr!) om inte mjukisbyxpolisen såg så sträng ut och lärde oss hur man säger tack så mycket. Inte på indonesiska, det kan vi ju såklart redan, utan det lokala sättet precis för den här byn. Alla fyra upprepar orden och vi blir rättade när vi inte kan uttalet på första försöket. Han stirrar på oss och ber sen i tur och ordning om varje persons pass. Christian får resa sig upp varje gång fastän han bara kunde ge alla samtidigt men det här handlar inte om vad som är praktiskt. Det här är vanlig maktutövning. Ett ego som ska få växa.

Inget händer, vi har ju alla tillstånd och papper, men vi får sitta still och se på när han skriver av någonting från våra pass (trots att han har papperskopior) på ett vitt ark. Han har ett sår på ringfingret och det rinner blod längst med det. Där är våra pass. Han märker inget förrän en av de andra poliserna säger till och då tittar han upp och stoppar fingret i munnen och smackar.

Tillslut får vi gå, men först trippar en hel liten familj förbi oss där vi sitter på tältsängen. De ska hälsa på den inlåsta mannen och de står någon meter ifrån oss och pratar lågt och sträcker in händerna. Poliserna verkar inte ha märkt något, de skrattar och gitarrpolisen spelar nu ohämmat. När poliserna i tur och ordning tagit gruppbilder med oss med gallret i bakgrunden meddelar de att det inte blir någon dans för oss, vi får gå och käka middag på en restaurang men sen ska vi bege oss till båten vi kom med. Så är det med det. Jahapp.

Vi får poliseskort till restaurangen och en motorcykel skjutsar oss i förväg, han hinner köra Christian och Jonathan innan vi hunnit fram bara genom att gå. Men då är Christian och Jonathan inte där. Polismotorcykeln har kört dom någon annanstans och det tar en timme innan poliserna och vi lyckas lokalisera och sammanföra vår eskorterade grupp igen.

De är inte så vana vid turister i Bobong. Eller seglare.

”Han är säkert sextio och jag håller armarna stadigt runt hans mage och ser fiskfjällen på mitt ben.”

JS

Det blåser runt ena sidan av mitt ansikte när jag tittar över hans axel. Där framme är Christian bak på en moppe, jag ser hans blonda bakhuvud. Jonathan så långt fram att jag inte längre vet.

 — LYCKLIGA GAATAN DEN FINNS INTE MEEER …

Nu saktar vi ned för det är här asfalten tar slut och blir stora lerhål i marken.

– DEN HAR FÖRSVUNNIT FRÅN VÅÅRA KVARTEEER …

Det är bara en bit, vi har kört här dagen innan, men jag hjälper till och håller balansen med flipflopsen och sen fortsätter jag sjunga för han sjöng på indonesiska för mig och vred huvudet så jag skulle höra bättre.

— TYSTNAT HAR VINDEN …

Han är säkert sextio och jag håller armarna stadigt runt hans mage och ser fiskfjällen på mitt ben. De glittrar till av gatuljusen och affärernas strålkastare. De måste ha suttit där hela dagen för det var i morse jag klättrade upp för fiskebåtskajen och hävde mig upp på knä.

— OCH TYSTNAAT HAR SÅÅNGEN …

Det är mest röda och gula linjer av gatuljusen och det tutas överallt. Tutas för att säga, här kommer jag, eller, akta dig eller ser du mig? Nu svänger mannen med Henrik bakpå upp precis bredvid oss. Henrik ler och jag ler och så kör de om.

Högt över marken svävar betongen.

”Den ser exakt ut som en bomb som någon glömt till havs sedan något gammalt krig, i alla fall i filmerna, i alla fall i mitt huvud”

Knaveck

Hänger knäveck från badstegen i aktern, rufsar håret från schampo i tre knop. Det är flera tusen meter djupt här och det skrämmer mig. Om jag vrider huvudet och tittar ned ser jag bara blått. Det är inte färgen som är läskig, det är det oändliga och jag är klar lagom till att hajbitar tankarna börjar komma. Då böjer jag upp överkroppen och tar tag i nästa steg. Häver mig upp.

Har aldrig haft så låg tröskel för underhållning som nu, läser Harry Potter boken för andra gången på två veckor och en dag ser vi något större än vanligt flyta en kilometer bort. Stor diskussion utbryter, vi ändrar genast riktning åt fel destination men helt rätt underhållningshåll.

— Tänk om det är en livräddningsbåt med massa döda människor i?
— Det kanske är en boj?
— Det är nog massa fisk runt den i alla fall!

Det är en rostig metalltank. Avlång. Vi har ingen aning om vad den har för syfte. Den ser exakt ut som en bomb som någon glömt till havs sedan något gammalt krig, i alla fall i filmerna, i alla fall i mitt huvud och den har krokar under sig och långa linor. Vi vet för att Henrik och Jonathan snorklade dit och sen ville Henrik upp i båten direkt för det såg för läskigt ut. Vi motorerar snabbt förbi den några gånger för att kanske få en fisk men det får vi inte. Sen fortsätter dagen.

Vi ser bara hav.